Isnin, 19 Oktober 2009

Kumpulan Pengkajian Islam (usrah) 21102009

21 Okt 2009 - Kumpulan Pengkajian Islam (usrah) telah diadakan 9.00 pm di PEKKA, No 45, Jalan 8/3, Seksyen 8, Bandar Baru Bangi, Selangor. Surah Muzammil (Sesi 2): Ayat 10 - 19 telah dibincangkan dengan lebih lanjut merujuk kepada Tafsir Al-Azhar, buku-buku rujukan dan sebagainya. Terdapat 3 tajuk besar yang wajar difikirkan berdasarkan ayat-ayat tersebut iaitu 1)Cabaran dakwah & persiapannya 2)Gambaran Kiamat 3)Tugas misi dakwah yang perlu disampaikan.

Menurut, Tafsir Fil Zilal tulisan Syed Qutb, cabaran dakwah dihadapi dengan kesabaran dan zikrullah (solat, puasa, bacan al-quran dan sebagainya). Usah lagi melayan para penentang, pendusta dakwah, kita perlu terus komited menyampaikan dakwah secara berkesan. Biarlah Allah memberikan balasannya.

Malah, menurut buku bertajuk : Unsur-unsur Dinamika Dalam Islam, tulisan Sayid Sabiq, pertentangan kebenaran dan kebatilan telah lama berlaku. rujuk Kisah Nabi Adam & Hawa - makan buah kuldi, Kisah Habil & qabil di bumi. Ia adalah Sunatullah atau liku-liku, asam garam perjuangan dalam menegakkan kebenaran. Antara prasyarat yang perlu dilalui orang yang berjuang untuk kebenaran ialah 1)Mereka hendaklah berpegang kepada prinsip kebenaran dalam apa jua keadaan 2)Mereka perlu tunjukkan kebenaran (berani) jika ditekan daripada pelbagai sudut 3) Bertanggungjawab dan berani menerima risiko sesuai dengan batas kemampuannya.

Selain itu juga, perlu difahami setiap kebangkitan suatu bangsa akan ada idealog (pemikir-pemimpin) yang akan terus komited menonjolkan idea-idea kebenaran yang dimiliki. Dan jika sesuatu bangsa hilang nilai-nilai kebenaran di dalam masyarakat, maka, negara tersebut akan hilang kebesaran, maruah mahupun harga dirinya kepada yang lain.

Sumber rujukan : Buku : Manhaj Pendidikan Gerakan Islam : Sukatan & Kaedah Pelaksanaan Usrah terbitan ABIM, Cetakan Pertama 2009. Penyusun : Dr. Mohd Farid Mohd Shahran, Pengantar : Dr. Abdul Halim el-Muhammady

Tiada ulasan:

Catat Ulasan